Mens en Medemens

10 geboden

Ik, God, heb jullie vrijheid gegeven. Ik wil dat jullie gelukkig zijn. Daarvoor zijn 10 vredesregels belangrijk.
 
1) Vertrouw  alleen op mij, leer me goed kennen.
2) Maak geen beeld over mij. Dit zou niet precies zijn wie ik ben. In de Bijbel laat ik zien wie ik ben.
3) Praat maar veel over mij, wel op een eerbiedige manier.
4) De zondag is een rustdag. Denk speciaal aan mij.
5) Heb respect voor je ouders.
6) Alle mensen zijn door mij gemaakt, daarom mag je niemand doden.
7) Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.
8) Wat van iemand anders is, moet je ook van de andere laten.
9) Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te zijn.
10) Geniet van wat je hebt en wees tevreden.
 
Al deze regels zijn inderdaad belangrijk. De belangrijkste van deze tien vind ik vooral 'Geniet van wat je hebt en wees tevreden.' Ik vind dat dit te weinig nog gebeurd in de wereld. Wij als mens willen als maar meer, we zijn nooit tevreden. We zijn niet tevreden over onszelf, maar ook niet over anderen of over onze omgeving.
 
 


10 beloften

1) Ik heb genoeg.
2) Ik ben dankbaar
3) Ik ben eerlijk
4) Mijn liefde is puur.
5) Ik ben trouw.
6) Ik wil leven.
7) Ik respecteer mijn afkomst.
8) Deze dag is heilig.
9) Eerbiedig.
10) God is er.
 
 
Wanneer je naar dit filmpje kijkt, vind ik het raar hoe ze de 10 beloftes tonen. Het is een andere manier van te omschrijven wat men belangrijk vindt. Het laatste was het belangrijkste volgens dit filmpje 'God is er.'.
 
 
 
 
 

Kinderen zien, kinderen doen na!

 
 
 Voor deze titel bekeken we een filmpje, maar zonder ik bij dit filmpje stilstaat weet iedereen wat we bedoelen. Inderdaad kinderen doen ouders na. Dit is een gewoonte. De kinderen zullen inderdaad de nabootsing doen van hun ouders.
 
In het filmpje tonen ze de negatieve nabootsingen. Ik vraag me af waarom men stilstaat bij de negatieve en niet bij de positieve. De positieve mogen nagebootst worden, de negatieve niet. Waarom stilstaan bij positieve, als deze goed zijn? Tijdens dit filmpje merk ik wel dat er iets moet aan veranderen. Als kinderen dit gedrag overnemen is dit inderdaad niet goed. Ik spreek dan over:
 
  • Roken en daarna op de grond gooien.
  • Een blik wegwerpen op straat.
  • Tegen een persoon lopen en gewoon doorlopen.
  • Telefoneren, telefoneren, telefoneren ...  = druk, druk, druk ...
  • ...
Dit is inderdaad een fout gedrag, maar zo zit een mens in elkaar. Ik zeg niet dat, dit bij iedere persoon is. Toch bij de meeste wel.  Als we op straat lopen, zien we mensen met haast. Geen tijd om stil te staan bij de medemens. Volgens mij toont dit filmpje ons aan. We kijken enkel naar ons zelf, zonder rekening te houden met de omgeving. Wat wij doen wordt ook overgenomen door je kinderen. De bedoeling is dat we ons bewust worden van het foute gedrag. Dit moeten we doen voor onze kinderen en omgeving, maar ook voor onszelf.
 
 
 

 
Kinderen en waarden
 
We vinden dat kinderen tot bloei komen als men hun waarden ontdekt. De waarden zijn bij iedereen anders. Living Values op school betekent dat er aandacht moet zijn voor het ontdekken van de waarden dat zij hebben. Je mag beseffen dat e uniek bent, jouw mening mag gezegd worden. Je kunt met een opgegeven hoofd rondlopen of van jezelf houden. Voor mij zou het rap gekozen zijn ‘van mezelf houden’.
-         Liefde
-         Respect
-         Vrede
-         Verdraagzaam
-         Samenwerken
-         Eenvoud
-         Besheiden
-         Geluk
-         Vrijheid
-         Verantwoordelijkheid
-         Eerlijk
-         Verbonden
 
Werken met Waarden geeft plezier!
 
Als kinderen hun eigen waarde kunnen ontdekken beleven ze plezier, want ze komen iets eer te weten over hun eigen leven. De lesactiviteiten van Living Values stimuleren kinderen om zonder oordeel naar zichzelf te kijken. Ze moeten dus op zoek gaan naar de waarde. De kinderen moeten kunnen genieten, moeten verantwoordelijkheid op nemen en moeten bewuste beslissingen nemen. Ze moeten zich veilig voelen in hun omgeving.
Living Values stimuleert ook de inbreng van de leerlingen. Dit zal een open uitwisseling geven tussen leerkrachten en kinderen.
Welke waarden vindt ik nu belangrijk? Waarom wil ik deze relatie doorgeven aan de kleuters? Waarom is deze waarde belangrijk in relaties tussen mensen? Wat gebeurt er als de waarde afwezig is?
Ik kies voor de waarde respect. Respect wil ik meegeven aan de kleuters. Het liefst zou ik ze allemaal willen meegeven, maar als ik echt iets moet kiezen is het dit. Waarom nu juist respect? Dit is nodig om iemand te kunnen vertrouwen. Denk maar aan het leven, wat gebeurt er allemaal als je je rug draait? Mensen beginnen te praten over u, ze luisteren niet naar elkaar, ze lachen mensen uit … Respect moeten we geven om met elkaar te leven. Respect kun je ook heel ruim zien. Je kan respect hebben voor jezelf, anderen, materialen of voor de natuur.
Als we respect hebben voor elkaar zal er minder ruzie zijn tussen elkaar. Wanneer de andere ziet dat u respect toont voor hen, krijg je ZEKER respect terug. Wat gebeurt er allemaal wanneer er geen respect meer is in de wereld. IEDEREEN wil zijn eigen weg opgaan, en rekening houden met de andere zullen we zeker niet doen. Ik vind het heel belangrijk in mijn leven. Wanneer ik merk dat iemand geen respect heeft voor mijn gevoelens, argumenten, mening … kan dit leiden van een negatieve reactie. Ik zou toeklappen of beter gezegd deze persoon zou ik niets meer durven vertellen. We moeten op elkaar kunnen vertrouwen in de wereld. We moeten elkaar steunen bij alle  mogelijk momenten.
 
 
Hieronder vind je een gedicht, die ik ook in mijn klas had hangen een paar jaar geleden. Dit was per week een andere waarde die we moesten uitvoeren. Toen krijgen we dit gedicht ook mee op papier.
 
 
 

 Mijn top 10 van waarden

 
1) Familie
2) Respect
3) Gezondheid
4) Eerlijkheid
5) Geluk/liefde
6) Veiligheid
7) Levensdoel
8) Verbondenheid
9) Stimulatie
10) Rechtvaardigheid
 
Dit zijn volgens mij mijn top 10 van waarden. Wel vond ik het moeilijk om ze op de nummers te plaatsen. Ik weet niet wat ik eerst wil op mijn waardenlijst. Ze zijn allemaal speciaal.

De waarden test

 
De toplijst van je persoonlijke waarden is:
  1. Familie
  2. Respect
  3. Geluk
  4. Gezondheid
 
 
Tot nu toe hebben er 67708 mensen deze test gedaan. Hieronder vind je de top vijf van de persoonlijke waarden die door deze mensen als beste persoonlijke waarde werd beschouwd.
 Persoonlijke waardefrequentie (%)
1. Familie 14372 (21.23%)
2. Gezondheid 12292 (18.15%)
3. Geluk 6609 (9.76%)
4. Vriendschap 3875 (5.72%)
5. Respect 3866 (5.71%)

 
Van de deelnemers waren er 14372 die ook "Familie" als beste persoonlijke waarde benoemden. Let wel, er zijn heel veel persoonlijke waarden voorgelegd, dus de kans dat er heel veel mensen net als jij dezelfde persoonlijke waarde als beste persoonlijke waarde hebben benoemd is klein.
 
 
 

 Lerarenforum

 
"Bij ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde ons dat we een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten de lln. schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien nog steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een sanctie. Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school toch doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het niet binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de ouders altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie mening..."
 
Dit was de situatie die iemand op het lerarenforum plaatste. Ze had een heleboel reacties van mensen. Maar wat denk ik daar nu over? Hoe sta ik stil bij een nul geven? Ik heb het zelf al meegemaakt, mijn vrienden ook. Wanneer dit gebeurt is het voor ons een diepe teleurstelling. Je hebt wel grote verschillen. Sommige doen enorm hun best voor de taak te maken, de andere maakt de taak rap of gewoon niet. Het is niet eerlijk als een leerling die de taak op tijd maakt toch een minder resultaat heeft dan de persoon die de taak te laat indient.
 
Zelf zat ik in het vierde middelbaar. Ik had die avond heel veel werk. Onze leerkracht vermelde als de taak niet op tijd werd ingediend, dit een nul was. Dit was dus heel belangrijk dat ik de taak maakte. Ik heb ze heel rap gemaakt en op een laat tijdstip. Wanneer ik in school aankwam hoorde ik iemand zeggen dat die persoon zijn taak niet had gemaakt. Die persoon vermelde dat hij het op de begin van de les ging gaan zeggen. Wanneer we in de les kwamen, lette ik goed op wanneer de persoon naar de juf ging. Deze persoon kreeg uitstel tot morgen. Dit vond ik helemaal niet eerlijk, maar ik legde me er bij neer. Een paar weken later kregen we de punten. Wanneer ik mijn resultaat zag was ik niet geschrokken, want ik wist dat het zwak ging zijn. Ik was niet teleurgesteld, want ik was er op voorbereid. Wanneer ik in de gang stond met de persoon die de taak te laat had ingediend, vertelde hij me dat hij een 28 op 30 had gekregen. Dit was voor mij een steek in mijn hart. Dit vond ik echt niet eerlijk, maar wat kon ik er aan doen? Ik kon toch moeilijk gaan klikken of mijn mening gaan zeggen. Dan weet ik zeker dat de persoon boos zou zijn. Ik ging dus gewoon naar huis en vertelde dit s 'avonds aan mijn mama. Daarom vind ik dat een nul geven wel mag.
 
Toch heb ik er ook een andere mening over. Te rap een nul geven is inderdaad ook niet goed. Sommige leerlingen doen echt hun best, maar kunnen hun taken niet maken door omstandigheden. Ik denk daar bij aan ziektes bij haar zelf of in het gezin. Haar omgeving bepaald dus een groot deel. Men moet inderdaad als leerkracht eerst achterhalen hoe het komt dat ze de taak niet heeft gemaakt of slechte punten behaald. Wanneer ze de reden weet kan ze er iets aan veranderen. Kan ze de leerling in de studie laten blijven om de taak te maken. Dan vind ik dit dus goed om geen nul te geven.
 
Iedereen bekijkt het langs zijn kant. Ik vind het alle twee een goede mogelijkheid. Eerst moet men achterhalen hoe het komt dat de taak niet is gemaakt. Men mag inderdaad nooit dreigen van een nul te geven. Dit is voor de leerlingen ook niet positief. De leerlingen zullen de moed laten zaken. Ook zullen sommige kinderen het niet erg vinden om eens een nul op de taak te krijgen. Er zullen dus sommige kinderen gaan profiteren. Als ze de taak niet willen maken, dan zeggen ze misschien oh, het is maar een nul, de volgende keer beter hé. Dit is ook soms een reactie, daardoor is het wel goed dat ze nog een kans geven in de studie. Dan kunnen ze niet anders dan de taak te maken.
 
Ik denk dat het beste alternatief is om zoveel mogelijk opdrachten te geven in de klas. Dan kan je ook zien hoe ze daar werken. Wanneer ze goed aan het werk zijn, kan je de leerlingen belonen. Ze zullen dan ook de moed terug vinden om verder te werken. Zo kunnen we ook kijken of ze de taak effectief alleen kunnen maken. We kunnen de leerlingen meer controleren. Sommige krijgen hulp van hun ouders, zussen, andere studenten of wat er ook vaak gebeurd is het overnemen van de computer. Als ze dan zeggen dat ze zo geen werk meer hebben thuis, zijn er nog andere oplossingen. We kunnen niet onmiddellijk een nul geven, maar - 1 punt doen als men een dag te laat is. Dit zou al een goede oplossing zijn. Is het de volgende dag is het - 2. Dan geven we de leerlingen wel nog een kans om het opnieuw te maken.

Wat denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen als leerkracht, wanneer iemand een taak niet op tijd afgeeft?

De waarden die in deze casus heel belangrijk is, is respect, eerlijkheid en vertrouwen.
 
 

 

 

Zwolle zegt: Sociale omgang

 
 
Via dit filmpje wordt het duidelijk dat iedereen vindt dat de sociale omgang er slecht aan toe is. Ik ben van mening dat het leven ook een stuk vriendelijker kan. Wanneer ik naar de bakker ga in West-Vlaanderen en ik zeg een goeiemorgen bekijkt iedereen me raar. Wanneer ik naar de bakker ga in Wallonië is het de gewoonte om een goeiemorgen te zeggen. Als we iemand tegenkom zeggen we spontaan een goeiedag. Het begint ook met een  goeiedag. Dit had ik al vermeld in de samenleving. Ik denk nu maar in de winkel. Als ik aan een verkoper vroeg om een 38 te gaan halen van schoenen, keek ze al naar me van wat doet jij hier. Wanneer deze maat niet paste vroeg ik nog een andere maat. Ik kreeg terug als antwoord: 'Ben je al zeker dat je ze koop, anders moet ik niet terug naar boven gaan.' Wanneer ik dit kreeg van antwoord, heb ik even geslikt. Ik heb mijn boeltje gepakt en ben gewoon weg gegaan. Dit vond ik echt onvriendelijk.
Ik denk ook wanneer ik in het station liep en iemand tegen me aanliep. Hij keek gewoon naar mij en liep terug verder. Was het dan zoveel gevraagd om een sorry te gaan zeggen of om even mijn gerief op te rapen. Ik wist niet wat er toen gebeurde. Ik stond gewoon te kijken. Het leven is dus een pak onvriendelijker gekomen. De sociale omgang gebeurt ook veel meer via Facebook, Twitter ...
 
 
 
 
 

Normen en waarden

 
Veel mensen gebruiken normen en waarden, maar weten niet wat het betekent. Normen en waarden zijn dus niet hetzelfde. Waarden zijn betekenisgevende idealen of motieven die door mensen nagestreefd worden of moeten worden. Normen zijn gedragsregels. Normen zijn dus concrete regels waar je de ander (of jezelf) op kunt afrekenen.
 
Welke normen zijn er zoal: 
  • Verkeersnormen 
  • thuisnormen 
  • schoolnormen 
  • ...
Normen zijn dus geschreven of ongeschreven wetten. Het is een gebod, verbod of een verplichting. Een norm verteld dus hoe je moet handelen in een bepaalde situatie.
 
Welke waarden zijn er zoal:
  • Eerlijkheid 
  • Respect
  • Geluk 
  • Geld 
  • ...
Waarden zijn idealen omtrent het goede leven en de goede samenleving. 
 
 
Voorbeelden van waarden en normen. 
 
Voorbeeld 1:
De waarde: veiligheid 
De norm: als je een bouw werf betreedt, moet je een helm dragen. 
 
Voorbeeld 2:
De waarde: Privacy
De norm: Als we bij een bank staan te wachten, moeten we de klant die voor ons staat genoeg ruimte geven om te kunnen praten met de bank alleen.
 


De normen en de waarden hangen samen met het mensbeeld, de levensvisie en de waardeschaal.
Het mensbeeld en de levensvisie bepalen de waardeschaal.
Het mensbeeld is de manier waarop je naar het mens-zijn kijkt. Welke dingen je voorop stelt in de maatschappij.
Dan kan het zijn dat in een maatschappijvorm één bepaalde waarde belangrijke is dan de andere. Als er dus een rangorde bestaat van waarden, spreken we over een waardeschaal. Een waardeschaal is puur persoonlijk. Dit is voor iedereen anders. Het is bewust of onbewust dat we een waardeschaal maken. Iedere cultuur, maatschappij heeft ook zijn waardeschaal.
De levensvisie is wat belangrijk is in jouw manier van kijken naar het leven. 
 
 
 
 
 
 

Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen

 

Uit onderzoek van Connected bleek dat de meeste jongeren andere wantrouwen. Hoe komt dit nu? Dit hangt af van drie factoren: het geslacht, studieniveau en de thuissituatie. Ik geloof in dit artikel. Ik geloof dat deze drie factoren er zeker mee te maken hebben. In het artikel wordt gesproken over het geslacht. Men verteld dat meisje rapper wantrouwen dan jongens. Men verteld ook dat het studieniveau bepaald of men wantrouwt of niet. Zo zullen de ASO- leerlingen minder wantrouwen dan leerlingen uit het TSO of BSO. Men staat ook stil bij de thuis omgeving. Uit welk gezin komen we. Zijn we een nieuw samengesteld gezin, het oude gezin, een adoptiekind … Dit is een hele grote rol. Ik vertelde dat ik me kan vinden in het artikel. Als ik terug kijk naar mij maatschappij zal ik ook niet aan iedereen alles gaan vertellen. Ik vertrouw de personen niet zo rap. Dit komt door het verleden. Als één iemand je vertrouwen schendt dan is dit voor je rest van je leven. Ik kan mijn familie dus ook goed vertrouwen, maar mensen die ik nog niet ken vertrouw ik ook niet rap. Vertrouwen is nodig in mijn leven. Wie mijn vertrouwen heeft, verwacht ik ook vertrouwen terug
 
 
 
 

Ethiek

 
 
Ethiek gaat over: 'Wat is goed handelen?' Ethiek heeft betrekking op opvattingen, oordelen, beslissingen en concrete handelingen. We drukken uit wat we goed of kwaad vinden. Dikwijls is de ethische vraag een dilemma. Daarbij sta ik stil bij een dakloze. Iedereen heeft ooit wel eens een dakloze gepasseerd en stil gestaan of we ze nu geld zouden geven of niet. Je maakt hier je keuze, het is niet duidelijk welke de juiste is. Ik zou inderdaad kiezen om geld te geven of eten te geven. Ik zou rapper iets geven als eten, dekens, kussens, kleren ... dan het geld. Ik ben altijd bang dat de mensen met het geld iets anders gaan kopen. Iets dat ze niet nodig hebben zoals: alcohol, drugs, sigaretten ...


Het praktisch ethische model bestaat uit negen elementen. Ik zal dit ethisch model toepassen bij het te laat indienen van de taken.

-          Twee voorwaarden
o   Grondhouding aannemen

o   Dialoog voeren

-          Vier aandachtspunten

o   Situatie analyseren

o   Zoeken naar handelingsmogelijkheden

o   Motieven verhelderen

o   Effecten inschatten

-          Drie evaluatiemomenten

o   Intuïties uitspreken

o   Normen verduidelijken

o   Waarden evalueren

Twee voorwaarden

Bij de grondhouding staat men vooral stil bij de echtheid, empathie en de aanvaarding. Ik zal begrip tonen voor de persoon die de taak te laat indient. Ik zal de persoon dus laten uitspreken. Ik zou dus luisteren waarom deze persoon zijn taak te laat indiende. Ik zal dus vooral respect tonen voor de leerling zoals hij nu is. Ik zal dus me proberen in te leven in zijn situatie.

Ik zou dus een dialoog voeren met andere leerkrachten, de persoon zelf, de ouders, directeur …        Ik zou dus vooral luisteren naar anderen om eens te zien hoe deze personen ermee om zouden gaan. Toch wil ik nog altijd met de persoon in kwestie rekening houden. Ik moet nagaan of er andere redenen zijn dat hij de taak niet ingediend heeft.

Vier aandachtspunten

De situatie analyseren. Hierbij sta ik vooral stil bij wat ik al weet. Er zullen vragen in me omgaan zoals:

-          Weet ik nu al genoeg voorgeschiedenis?

-          Hoe denkt de leerling er zelf over?

-          Weten de ouders het?

-          Wat is er precies gebeurd?

-          Kan het kind wel thuis huiswerk maken?

-          Wat is nu juist het probleem?

-          Waar speelt het probleem zich af?

-          Hoe komt het dat het kind de taak niet heeft gemaakt?

De handelingsmogelijkheden onderzoeken. Ik heb dus informatie gevonden en ik ga opzoek naar mogelijke opties. Wat is nu de beste opties voor het probleem op te lossen. Ik ga dit te weten komen door de precieze oorzaak te weten. Dan kan ik eindelijk een beslissing nemen. Je kan verschillende handelingen toepassen:

-          Min twee als de taak te laat wordt ingeleverd?

-          De taak in de les maken?

-          De student kan in de studie blijven?

-          Studiebegeleiding inschakelen?

-         

We zoeken dus vooral naar een oplossing voor het probleem.

Motieven verhelderen. Ik zal afspraken maken met studenten, leerkrachten, directeur … om een oplossing te vinden die voor iedereen haalbaar is. Ik zal dus stilstaan bij mijn handelingsmogelijkheden en deze verduidelijken aan de betrokkenen. Ik zal positieve en negatieve punten proberen te noteren bij de handelingsmogelijkheden.

De effecten inschatten. Zowel op korte termijn als op lange termijn. Bv. Als we de taken in de klas maken is dit een goede oplossing. De persoon kan een goed cijfer behalen, maar wat zijn dan de effecten voor de leerkrachten, de school … Als de persoon zich niet aan de regels houdt, moeten we opnieuw zoeken naar alternatieven.

Drie evaluatiemomenten

De intuïties uitspreken. Ik zal noteren of zeggen wat erin me omgaat. Wat wil ik nu zeggen. Hoe denk ik er zelf over. Ik zal dus vooral veel vragen gaan stellen of het nu een goeie manier is om dit te doen. Maar ik denk mijn eerste reactie zou toch een reactie zijn waar ik vooral mijn mening zal tonen op een correcte manier.

Normen verduidelijken. Wat hebben we nu precies als regel opgesteld? Wat is er vermeld in het schoolreglement? We moeten wel een duidelijke structuur geven voor iedereen. Zo weten ze wat van hen verwacht wordt. Ik zal dus regels opstellen die ik leer uit mijn eigen ervaringen.

Waarden evalueren. Wat vind ik, de leerling, de directeur … belangrijk? Iedereen heeft andere waarden vooropgesteld wij moeten dit ook gaan respecteren. We moeten luisteren naar hun waarden, we kunnen altijd iets over het hoofd zien. We kunnen ook rekening houden om dit individueel te bespreken met de leerling in kwestie. Anders zullen we de leerling aanvallen en zal hij zich aangevallen voelen of zal hij dit vernederend vinden. Ik moet dus opzoek gaan om mijn leerling aan te zetten om deze taak te maken, door te gaan stimuleren en niet door aan te vallen.

Dit model geeft zeker een positieve invloed op mij. Hiermee zal ik de relaties tussen mij en mijn leerlingen verbeteren. Ik zal rekening houden met ieder zijn standpunt.

 

De ethiek van het haalbare

De ladder van de ethiek is opgedeeld in:
-          Menselijke wenselijke = ideaal
Het ideale bereiken is niet eenvoudig. We kunnen het ideaal wel eens raken, maar meestal is dit met de topen van de tenen. We moeten kunnen blij zijn als we bijna het ideale benaderen.
-          Best menselijk mogelijke
Men houdt rekening met de situatie en met wat voor deze persoon, in al zijn relatie de meest verantwoorde stap kan zijn om zoveel mogelijk menselijkheid te bereiken.
-          Ethisch minimum
Is het minimale vertrekpunt. Het is de onderste grens, de grens van het ethische fatsoen die de mens niet mag overschrijden en dit in de naam van de menswaardigheid.
 
 
 

Ethiek van de verantwoordelijkheid


Bij het stellen van een vraag, verwacht de vraagsteller een antwoord. De ontvanger van de vraag voelt dat hij moet antwoorden. Dit si de verantwoordelijkheid opnemen om een antwoord te geven.

Een tante vraagt of we binnen springen om een glas te drinken. Hoewel we die avond liever in de zetel zaten, zijn we toch langs geweest. We hebben dus positief geantwoord. Ze stelde ons dus een vraag en hebben hier moeten op antwoorden.


8 opmerkingen:

  1. Hoi Sophie!

    Het is mooi om te zien dat jouw familie bovenaan je waardeschaal staat.
    Ik weet ook dat familie voor jou enorm veel betekent. Dit weerspiegelt dan ook in je top 10 en je top 4 van de test.
    Familie is ook belangrijk in het leven, het is je afkomst en het is en blijft voor altijd je familie. Je familie kies je uiteindelijk niet.
    Familie staat bij mij ook op 1. Want ik heb er ook enorm veel steun van.

    Vele groetjes
    Axelle Serreyn x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Axelle

      Inderdaad familie is het belangrijkste in mijn leven. Ik kan zelf zeggen dat er zonder familie geen leven is voor mij. Iedere keer als ik afscheid moet nemen van een familielid dan gaat er ook een deel van mijn leven verloren. Leuk om te horen dat bij u ook de familie op de eerste plaats komt. Familie zal ook heel veel voor u betekenen dit weet ik zeker.

      Met vriendelijke groeten
      Sophie Decock

      Verwijderen
  2. Ik sluit mij volledig aan bij je belangrijkste waarde ‘respect’. Als je er eens bij stilstaat begint tegenwoordig alles met respect. Vriendschap, liefde, ..
    Helaas wordt deze waarde in onze samenleving vaak wat achter gehouden. Hierbij denk ik onmiddellijk aan racisme. Een waarde als respect zou toch van jongs af aan, aan de basis moeten liggen bij de opvoeding van kinderen. Daarom ben jij er als toekomstige leerkracht om deze waarde ook op te volgen. [:)] Zoals je zelf aankaart; wanneer jij respect hebt voor de kinderen dan zullen ze dit zelf ook overnemen. Wanneer een persoon niet gerespecteerd wordt voor wie hij is, zal dit sowieso problemen stellen.
    Zelf heb ik ook de waarden test gedaan en kwam ik ook tot de conclusie dat ik familie bovenaan plaats.
    Eigenlijk was ik vooraf ik de test begon mij daar al vrij bewust van. Mijn familie betekent veel voor mij, ik zou met andere woorden alles opgeven voor mijn familie Ik ben dan ook trots dat ik jou als mijn nicht op de eerste plaats heb staan, je betekent veel voor mij net als de andere leden van onze familie.. Toch weet ik dat velen familie niet bovenaan plaatsen, dit doet mij stilstaan bij het feit dat onze familie toch een gehechte band heeft met elkaar.

    Je nicht x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo nicht Louise

      Ik vind het leuk dat nog iemand van mening is dat respect nodig is om kleuters te gaan leren. Van jongs af aan kan men heel veel bijleren en dit wil ik ook gaan doen in mijn omgeving. Ik wil zoveel mogelijk waarden meedelen aan kleuters. Je moet respect hebben voor iedereen om door het leven te kunnen evolueren. Ik hoop natuurlijk dat ze mijn waarden ook zullen overnemen, maar ik zal ze dit zeker op alle manieren proberen bij te brengen aan iedereen in het leven.

      De waardentest is wel eens leuk om te gaan doen. Leuk dat je het zelf ook eens geprobeerd hebt. Familie is heel belangrijk en is ook een belangrijke waarde om op te volgen. We zijn er heel veel voor in staat om voor onze familie te vechten. Ik althans wel. Ik zou alles doen om familie te kunnen helpen. Sommige families zijn inderdaad niet zo gebonden als ons hé. We mogen trots zijn op onze families, want als ik sommige mensen hoor praten over families, dan heb ik er een heel ander beeld over.

      Groetjes Sophie

      Verwijderen
  3. Sophie,

    Familie is inderdaad enorm belangrijk en staat bij mij ook zeker bovenaan mijn waardenschaal! Ik wil je even zeggen dat ik heeeeel blij ben dat ik jouw in mijn familie heb! Ik zal er altijd voor u zijn en u altijd in alles steunen.

    Groetjes! Ann-Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag nicht Ann-Sophie

      Ja, zeker familie is het belangrijkste. Ik ben ook heel blij met u in de familie. Ik kan op u vertrouwen en jij bent er altijd voor mij. Je bent er in ieder moment in het leven, dit vind ik zo speciaal aan jouw. Als er me iets dwars zit weet ik dat ik iedere dag en nacht mag bellen om jouw steun te krijgen. Daarbij denk ik maar aan gisteren. Wanneer je me vertelde dat je in me geloofde voor mijn mondeling van muziek. Je gaf me steun en moed om terug verder te zetten. Bedankt dat je er altijd voor me bent.

      Groetjes Sophie

      Verwijderen
  4. Dag Sophie

    Bij je blogbericht over zwolle zegt ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het jammer dat de sociale omgang hier stilaan verdwijnt. Ik zelf ben graag opgewekt en zou tegen iedereen een goeiedag willen zeggen. Waarom kan dat niet meer? Het leven verandert continu, volgens mij komt er nog een tijd waar dat mensen niet meer uit hun huis zullen komen en thuis werken, thuis online winkelen, enz. Ik vind je voorbeeld uit de schoenenwinkel heel mooi passen bij dit onderwerp. We maken het allemaal wel mee in het dagelijkse leven. Ik vind dit ook heel onbeleefd en onvriendelijk, persoonlijk zou ik zo'n werkneemster niet in dienst willen hebben. Klantvriendelijkheid is niet meer wat het zou moeten zijn. Spijtig..

    Groetjes Ann-Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ann-Sophie

      Ja, een goeiedag kan toch niet zoveel gevraagd zijn van ons? We moeten dit toch kunnen doen hé? Wat neemt dat nu van onze tijd in? Wij kunnen misschien al beginnen met vrolijk te doen tegen andere mensen. Wie weet kunnen we de andere gaan overtuigen om dit ook te doen? Ja, dit zou eigenlijk wel kunnen dat mensen gewoon thuis binnen zitten, maar toch mensen hebben buitenlucht nodig. Denk maar als je ziek bent en je moet drie weken thuis blijven wegens ernstige ziekte. Je wil rap terug naar school hoor. Mensen hebben toch een babbel nodig om het leven door te komen. Ja, die schoenenwinkel was toch wel even schrikken hoor als ik dit meemaakte. Maar ik kon deze keer niet anders dan gewoon mijn boeltje pakken en wegwezen. Klantvriendelijkheid is soms ver te zoeken, maar wij kunnen het wel zijn.

      Groetjes Sophie Decock

      Verwijderen