Regina Spektor - Laughing with
Het lied gaat volgens mij over twee soorten gezichten van de
personen. De ene gelooft in God en de
andere heeft God enkel nodig in moeilijk tijden. Ze denken dus dat God niet
bestaat. Enkel als een mens in nood zit hebben ze God nodig. Dit is bij vele
zo. Degene die geloven in God, iedere dag bidden en niet lachen als je zegt
zoek steun bij God. Ze zullen hun gevoel vergeten als men bid voor God. Enkel bidden
als je in nood zit is volgens mij het stomste wat je kan doen. Je kan wel eens
bidden als je in nood zit, maar waarom enkel dan. Je kan ook bidden om een dank
u te zeggen of om iets leuk mee te delen aan God. Ik geloof dat God aanwezig is
bij ieder moment in mijn leven. Men spot veel met God, maar als er iemand ziek
komt dan hebben ze hem pas nodig.
Voor mij is er altijd een teken van God. God is iemand die hierboven
meekijkt naar iedereen zijn leven. Je ziet hem niet, maar toch is hij in de
buurt volgens mij. Ik zal ook bidden voor hem. Ik zal eerder bidden als iets
slechts gaat dan als iets goed gaat. Ik zal rap mijn gevoelens laten tonen aan
hem. Sommige vinden dit dom. Hij antwoord toch niet, maar voor mij antwoord hij
wel. Niet met woorden, maar hij heeft me terug kracht.
Men zal ook enkel bidden als men het moeilijk heeft. Waarom
bidden mensen niet voor een maaltijd. Iedereen vind dit een gewoonte dat men
eten heeft. Denk na over het feit dat bij sommige dit niet zo is. Mensen moeten
verder nadenken over het feit dat ze hopen alles te krijgen.
Is er leven na de dood? Hoe zie jij dit?
Volgens mij is er zeker leven na de dood. Ik weet zeker dat
mijn leven niet eindigt. Ik geloof dat ik terugkom. Als het nu is als een dier
of een mens, voor mij om het even. Ik wil enkel terugkomen! Wel geloof ik dat
ik niet terugkom in deze wereld. Hierboven is een andere wereld, daar ga ik dan
naartoe. Hieronder ons is ook een wereld, dit is de wereld waar ik vroeger was.
Wel herinner ik me niets meer over het vroegere leven, toch geloof ik erin. Ik
wil graag weten wat er met me gebeurd, daarom geloof ik in leven na de dood. Ik
wil niet dat mijn leven zomaar stopt, wanneer dat iemand dit voor me beslist.
Doordat ik geloof in leven na de dood is dit voor mij een gerust stelling. Ik
kan er niet aandenken dat ik gewoon dood ben. Dit kan niet volgens mij!
Iedereen heeft daar een andere mening over. Dit is ook mijn persoonlijke
mening. Ik kan enkel hopen dat het zo is. Zo niet dan hoop ik dat ik niets meer
zal weten. Ik wil niet afzien om iedere dag stil te staan hoe ik dood ga of
waar ik naartoe ga. Ik hoop dat ik hierboven al mijn dierbaren weer zal tegenkomen.
Als ik terugkom als dier heeft dit een betekenis. Iedere dier staat voor een betekenis. Ik denk dat een vlinder voor vrijheid staat. Als je dit wordt, ben je iemand die zo vrij is als je het maar kan wensen. Dit wordt bepaald door hierboven.
Welke elementen zijn belangrijk in het omgaan met mensen die met lijden en sterven te maken krijgen.
Ik kan dit beschrijven in één woord: steun, het is belangrijk dat we steun geven aan deze
mensen. Laat ze je niet van je afduwen. Als ze dit doen, maak dat je het niet
laat gebeuren. Blijf er voor vechten. Geef ze alles wat je ze kan geven.
Wanneer me verteld werd dat mijn opa kanker had, ging er van
alles door me heen. Het gevoel dat ik toen had is moeilijk te beschrijven. Mijn
opa heeft zijn kanker overwonnen, dit kwam door één iets steun en doorzetting.
Mijn opa is iemand die nooit stil zit, wanneer hij startte met de chemo was hij
heel sterk. Later verzwakte hij. Hij ging niets meer doen en bleef in de zetel
zitten. De hele dag door. Wanner we dit besefte, sprongen we in. We vertelde
hem dat hij zich moest herpakken. Ik vertelde hem ook dat ik mijn opa weer terug
wilde zoals vroeger. Hij moet blijven vechten voor ons. We konden enkel op dit
moment enkel helpen door veel te komen en steun te geven. Als mijn opa negatief
praatte over dat hij niet meer lang te leven had en ook vertelde dat hij al
alles geregeld had was één iets dat ik maar kon doen was wenen. Ik besefte dat
ik nu steun moest bieden en positief blijven. Wanneer ik dit deed kan ik zeggen
dat hij zich herpakt had. Dit was vooral lijden.
Ik heb nog nooit iemand gehad die met sterven te maken had.
Iedereen stierf plots in mijn familie. Wel kan ik zeggen wanneer mijn opa in de
zomer stierf, dat ik wel voor mijn oma er moest zijn. Het was niet moeilijk
voor mijn opa dat hij plots gestorven was. Hij had niet te maken gehad met het
lijden. Voor de familieleden die achterbleven, dit was vooral moeilijk. Het was
moeilijk voor mij omdat ik geen echt afscheid heb kunnen geven. Niemand. Ik
neem het me ook kwalijk dat ik niet veel kon gaan. Als ik mensen ken die te maken
zouden hebben met sterven. Zou ik er in de eerste plaats zijn voor hem. Ik zou
tijd met hen doorbrengen. Ik zal steun bieden. Ik zal ze helpen bij alles wat
ik ken. Ik zal vooral proberen om ze moed te geven om hier te blijven.
Welke verscheidenheid aan visies merk je op in het omgaan met lijden en de dood in verschillende culturen?
In de Christelijke gemeenschap heb je een Katholieke kerk,
Protestantse kerk, Orthodoxe kerk en andere levensbeschouwingen.
Binnen de Katholieke kerk zijn er veel verschillende
opvatting. Je moet dus steeds overleggen met patiënt en de familie.
Er kunnen begrafenissen zijn of crematies voorkomen.
Bij de katholieke kerk
-
Voor het overlijden:
Moet men de familie verwittigen, men moet
luisteren naar hen wat hun wensen zijn. Hun gevoelens mag men zeker tonen. Er
gebeurt een ziekenzalving of een stervenzeging. Wat is het verschil tussen een
ziekenzalving en een stervenzegening?
Men moet eerst gedoopt worden voor hij de
ziekenzalving krijgt.
-
Bij overlijden:
Ze doen vier dingen namelijk: de verpleger
mag de overledene wassen, daarbij mag de familie wel altijd helpen als ze dit
willen. Het lijktooi dit betekent dat de handen in gebedshouding zullen liggen
bij de overledene. De familie zal wel zelf de begrafenisondernemer verwittigen,
ze mogen hem ook kiezen. Na het overlijden kan je een samen een gebed bidden
rond de overledene.
Wil je nog meer
informatie dan kun je dit vinden op deze website: het
luik over lijden op Elisabeth
Meestal is het bij zowel de Katholieke,
Protestantse en Orthodoxe kerk hetzelfde. Bij de Orthodoxe kerk zullen ze de
persoon enkel nog aanraken en kussen. Bij andere visies kan het ook zijn om orgaandonatie
voor te stellen.
Bij niet Christelijke overtuigingen hebben we de
humanisten, de boeddhisten, de hindoes
1)
Bij de humanisten
Overleg met de familie en
patiënt.
Zelfbeschikkingsrecht is hier
heel belangrij. Dit betekent dat de wil van de patiënt centraal staat. Hier kan
euthanasie ter sprake komen. Hiervoor moet je wel de procedure volgen vna het
ziekenhuis. Orgaandonatie is toegelaten, maar daar zijn meningen over. Je kan
zowel kiezen voor begrafenis of crematie. Hier maakt men geen gebruik van vaste
rituelen, ook geen kruis.
o Voor het
overlijden:
Men verwittigd
altijd de familie, overleggen is dan ook heel belangrijk. Men moet navragen of
er een levenstestament is. Alle medische handelingen zijn toegelaten.
o Bij het overlijden:
Wassen, lijktooi
en begrafenisondernemer.
2)
Mensen die zich niet
uitspreken over (on)gelovig.
Overleg met de patiënt en de
familie.
Ook orgaandonatie is
toegelaten. Men mag kiezen tussen gewoon begraven of cremeren.
o Voor het
overlijden
De familie wordt
altijd verwittigd. Alle medische handelingen zijn toegelaten, wel overleg nodig
van de familie.
o Bij het
overlijden
Wassen, lijktooi
en begrafenisondernemer.
3)
Boeddhisme
Overleg met de familie en de patiënt.
Boeddhisme hebben zeer verschillende tradities. De westerse boeddhisten
zijn ingebed in onze cultuur. Leven dood en vergankelijkheid zijn bespreekbare
thema’s. Dood is hoopvol gebeuren, want het biedt kansen om te ontspannen.
Gevoelens van verdriet worden hier vermeden, want dit houd de dode vast in het
aardse bestaan en verhinderen goede wedergeboorte. Men zal hier kiezen voor
crematie. Ze mogen wel nog altijd zelf beslissen. Orgaandonatie is hier zeker
de optie, want het welzijn van andere is belangrijk bij dit geloof. Reanimatie
en euthanasie is bespreekbaar.
o
Voor het
overlijden
De familie wordt verwittigd.
Er is een mogelijkheid tot ontwaken. Een goede, ernstige omgeving gecreëerd
voor de stervende. De gemoedstoestand waarin iemand sterft is heel belangrijk
in het licht van Nirvana. Er zijn speciale rituelen voorzien, geleid door
monnik, leraar of priester. Naast ziekbed klein altaar opgericht met Boeddhabeeld
of scroll met tekst, een brandende kaars, bloemen en wierook.
o
Bij
het overlijden
Wassen, lijktooi, begrafenissondernemer,
een goede sfeer en sereniteit is belangrijk, de overledene wordt gezien als
verkerende in overgangsfase en bij sommige zijn speciale rituelen voorzien.
4)
Islam
Overleg daarom
altijd met de patiënt en de familie. Moslims kiezen meestal voor begrafenis.
o
Voor
het overlijden
Familie wordt verwittigd. Bij
het levenseinde is de partner, de ouders en de grootouders aanwezig. Er mogen
wel geen jonge kinderen aanwezig zijn. De familieleden zullen er dus zijn voor
elkaar. Volgens Islam zal stervende onlesbare dorst ervaren op het sterfmoment.
De familie herhaalt geloofsbelijdenis en biedt het stervende water aan. De
informatie over de toestand wordt tot een man gericht. Een man uit familie
zorgt dus voor imam (islamitische voorganger in gebed). De stervende wordt op
rechterzijde gelegd, met hoofd naar Mekka (richting Zuid-Oost). Het hoofd zal
iets hoger liggen en recht liggen. Als het niet mogelijk is enkel zijn hoofd
naar Mekka gedraaid. De verpleegster mag patiënt aanraken. Symbolen zijn niet
toegelaten. Bij het wassen blijven geslachtsdelen bedekt. Handen geven mag hier
niet. Moslimmannen doen dit niet. Vrouwen mogen mannen niet aanraken.
o
Bij het
overlijden
Niet meer vastgenomen na het
overlijden. Wassen door een verpleegkundige, mag niet. De rituele wassing: rein
over God moet hij verschijnen. De geslachtsdelen moeten in de eerste plaats
bedekt blijven. De lichaamsopeningen worden gevuld met geparfumeerde stukken
katoen. Mannen worden niet geschoren, nagels niet geknipt. De lakens moeten wit
blijven. De begrafenis moet snel plaats vinden en in richting van Mekka.
In het mortuarium worden
mannen en vrouwen gescheiden. Wie de persoon begeleidt naar daar, krijgt parfum
op zijn handen. De imam leest gebed voor.
5)
Jodendom
Je hebt religieuze joden en niet-religieuze joden. Bij de religieuze heb je
de orthodoxe en de liberale joden.
Overleg daarom altijd met de patiënt en de familie.
Ze geloven dat de dood en leven door God bepaald wordt. Religieuze joden
geloven in lichamelijke verrijzenis, dus voorkom een begrafenis.
o
Voor
het overlijden
Familie moet
verwittigd worden. Men moet nagaan of de patiënt gelovig is. Vragen tot wel
gemeente hoort en ook vragen aan familie. Elke joodse gemeente heeft een eigen
begrafenisondernemer. Een zieke wordt stervend als de dood binnen drie dagen
verwacht wordt. Hij wordt voorbereid Men laat de stervende niet alleen.
o
Bij het
overlijden
Elke joodse
gemeente eigen begrafenisonderneming. Als de dood wordt ingetreden worden de
ogen en mond van overledene gesloten. De overleden wordt op de grond gelegd met
wit kleed. De nagels worden geknipt en overledene wordt ritueel gewassen,
gekleed in wit katoenen doodskleed. Er wordt een zakje met aarde uit Israël
onder het hoofd gelegd, kist wordt gesloten. Er wordt niets meegegeven met de
dode. Bij de overledene wordt een brandend licht klaargezet, wordt onmiddellijk
aangestoken na intrede van de dood.
De verpleging
mag de overledene niet wassen. De wassing wordt in handen genomen door de joodse
begrafenisonderneming. Het lijktooi: het lichaam mag niet in gekoelde ruimte.
Het lichaam mag zo weinig mogelijk vervoert worden. De andere mogen het lichaam
niet meer aanraken of bekijken. Dit is uit respect.
Overleg daarom altijd met de patiënt en de familie. Hindoes zien de dood
als een bevrijding van het aardse leven. Men verkiest crematie. Er kan
voorgelezen worden uit de veda’s. mantra’s kunnen voorgedragen worden en hymen
ingefluisterd worden. Aan stervende wordt water aangeboden uit de Ganges. Dit is
verrijkt met tulsi-bladeren.
Er is een rituele wassing. De verpleegster mogen patiënt opfrissen.
Mondholte mag niet opgevuld worden. Er wordt een muntstuk of goud op tong
gelegd. Men moet zorgen voor een vrij voorhoofd. Ze krijgen een tika (stip) op
het voorhoofd. Het lichaam wordt naar het zuiden gelegd. De echtgenote van de
overledene vrouw kleurt haarscheiding in rood. Vrouwen worden aangekleed in een
sari, haren worden gekamd, gezicht opgemaakt en worden met juwelen versierd. De
manen krijgen kostuum. De rouwkleur bij hen is wit. Ze mogen deze personen niet
aanraken, want dan wordt de dood gezien als onrein. De familie draagt geen
schoenen. Er worden geschenken uitgedeeld aan behoeftigen en brahmanen.
Oscar et la dame Rose
Deze film gaat over een jongen van tien jaar (Oscar) die in
het ziekenhuis ligt. Deze jongen heeft kanker. De dokter verteld op een dag aan
zijn ouders dat hij niet meer te genezen valt. Hij kwam dit te weten omdat hij
het gesprek afluisterde. Niemand durfde het hem te vertellen. Daarom stootte
hij zich ook af van iedereen. Enkel de pizzabezorgster of de ex-worstelaar Rose
vertelde hij wat hij voelde en bouwde een vriendschap band met haar. Rose is
een persoon die alles verteld waar het om draait. Het is voor haar een grote
stap om met zieken een band te bouwen. Ze gruwt van zieken. Voor hem te helpen
in zijn laatste dagen deed ze alsof iedere dag tien jaar is. Hij beleefde de
hoogtepunten uit zijn levensjaar in twaalf dagen. Wat gebeurd er allemaal? Hij
wordt verliefd op Peggy in de puberteit, hij trouwt op zijn 20 jarige leeftijd,
hij adopteerde Rose … Hij kwam als maar ouder en ouder. Hij geloofde niet in
God, maar Rose kan dit allemaal gaan veranderen. Voor zijn gevoel te kunnen
delen stelt Rose voor om brieven te schrijven aan God. God kon niet antwoorden,
maar dit had geen gevolgen. Voor Oscar was de eerste reactie: “Wat heeft het
voor zin als je doodziek bent?”. Op een dag vroeg Oscar om God te gaan
bezoeken. Oscar kwam na al het schrijven van deze brieven toch tot een besluit
dat God zijn leven kan veranderen. De laatste brief die Oscar schreef bevat één
zin: ‘Enkel God mag me wakker maken.’
Volgens mij wil Oscar zeggen dat hierboven hij wakker zal
gemaakt worden door God om een nieuw leven te gaan starten. Hij wil dat de
mensen hier weten dat er een nieuw leven boven ons is. Hij wordt gelukkig samen
met God.
Het meest aangrijpende punt in dit verhaal was het moment
toen Oscar hoorde dat hij niet zo lang meer te leven had. Mijn eerste gevoel
was: zo jong en toch zo’n kort leven. Hoe gaat men ermee om als dit gebeurd in
je eigen leven? Voor mij mogen kinderen van deze leeftijd dit zeker niet
tegenkomen. Het leven begint pas voor hen. Ook wanneer het kind gestorven was
greep mij dit aan. Ik voelde me zwak wanneer ik de ouders, dokters en Rose zag
wenen. Het was een gevoel dat het realiteit was voor mij.
Hossam: ze trokken mijn nagels eruit.
Vandaag gebeuren er nog zware martelingen dit duid dit
filmpje ook aan. De martelingen gebeuren in Syrië. Ook in gevangenissen vind
mishandeling plaats.
Dit vind ik verschrikkelijk. Het was schokkend wanneer ik de
mensen er hoorde over vertellen. Mensen die zo iemand kunnen laten afzien zijn
voor mij mensen met geen hart. Deze mensen hebben geen gevoel meer. Zijn kwaad
over dingen waar andere niets aan kunnen doen. Dit is enkel hun enige manier om
hun kwade te tonen aan de wereld. Andere mishandelen is voor hen een punt in de
juiste richting. Wij of al zeker ik denk daar anders over. Wat bereik je met
zoveel mensen te laten afzien. Denk maar aan kindermishandeling dit gebeurt ook
nog altijd. De mensen denken we gaan kinderen laten werken in fabrieken.
Wanneer ze hun werk niet goed doen zullen ze hen martelen. Wat bereik je ermee
is mijn vraag? Je bereikt helemaal niets met dit te doen integendeel. Ze zullen
slechter werken dan voordien. Ze zullen pijn lijden en na een bepaalde duur ben
je de mensen kwijt. Marteling is verbonden in ons land.
Ik wist niet dat er nog in de wereld zoveel marteling
gebeurde. Zeker via dit filmpje was ik geschokt. Ik wist niet dat zoiets
gebeurde. Ik kan het me niet voorstellen. Dat iemand naar huis komt en zegt
mijn nagels zijn eruit getrokken. Ik krijg kippenvel als ik het zeg. Wanneer ik
dit zag dacht ik meteen aan een artikel over een jongen die zijn broer de keel
oversneed. Dan was het enige die in me opkomt: Waarom?
Vrijwilligers werk in de gevangenis.
Jan De Cock verteld over het verhaal van vrijwilligerswerk
in een gevangenis. Volgens mij is Jan een persoon die veel betekend voor de
gevangenen. Jan steunt ze en denkt niet dit zijn slechten. Ze hebben ook
positieve eigenschappen deze mensen. Jan heeft dan ook doorgedrongen op een
jongen die verslaafd was aan druggebruik. Daardoor kwam hij in de gevangenis
terecht juist voordat de mama stierf. Jan heeft het gaan zegen aan de jongen
dat zijn moeder om het leven was gekomen. De wereld van de jongen stortte in.
Jan vertelde dat de moeder zei: ‘weet na alles wat je gedaan heb dat ik je nog
altijd graag zie’. Dit was voor de jongen het mooiste wat hij kon krijgen. Hij
heeft moed gevonden om terug beter te worden. Hij gaat dan ook naar de kerk om
zijn moeder te bezoeken, maar ook om stil te staan bij zichzelf. Het eerste wat
de jongen zal doen als hij vrijkomt is naar het graf van zijn mama gaan. Jan
heeft zichzelf ook veranderd daardoor, maar op een positieve manier. Hij kan de
mensen helpen vooral steun bieden. Dit is belangrijk in een gevangenis. Help de
mensen indien nodig.
Ik zou het niet kunnen. Ik zou te veel afzien of bang zijn om die mensen te helpen. Nu ik dit filmpje zie, dan zie ik ook hoeveel begrip hij krijgt. Als men zoveel begrip krijgt van de gevangenen, begrijp ik waarom hij het doet. Hij helpt de mensen echt en ze hebben steun aan hem. Hij heeft de mensen weer een positief gevoel, zo verbeter hij hun leven.
Afscheid van een pasgeboren leeftijd.
Ine is een pastor in het UZ in
Leuven. Ze helpt ouderen die hun zoon/dochter verloren hebben bij de geboorte.
Ze zorgt dat mensen zich op hun gemak voelen bij haar. De zoon/dochter moet
krijgen wat de ouders willen op dit moment. Het is een zware periode dus daarom
steunt Ine dan ook de ouders. Ze helpt zoeken naar oplossing wat ze nog willen
voor hun kind. Willen ze een doop, begrafenis. Dit wordt geregeld door haar en
aan ouders voorgelegd. Ze voelt de mensen ook hard aan. Ine vond het op het
begin moeilijk, maar kreeg steun van God. God stond haar bij wanneer ze slecht
nieuws moet met ouders bespreken. Ik wist niet dat dit bestond, maar ik vind
dit wel goed. Mensen zijn zwak in deze periode en zullen niet echt een stap
vinden hoe ze te werk moeten gaan. De begeleiding van Ine is daarbij een grote
hulp. Een pasgeborene verliezen is iets die niet zou mogen gebeuren.
Ik vind het echt chapeau voor
haar dat ze dit doet. Ik zelf zou de moed niet vinden om de mensen te helpen.
Ik wist ook niet dat dit bestond. Nu ik dit weet, denk ik dat dit heel veel
steun biedt voor de personen die hun baby verliezen. Als ik later zelf een baby
verlies en niet de stap verder kan zetten in mijn leven, zal dit een goed begin
worden in de goede richting.
Vorm van lijden
In twintigste eeuw is er een extreme vorm van lijden. Je had
de twee grote wereldoorlogen liggen aan de basis van heel wat onmenselijk leed.
Er waren 9 500 000 militaire slachtoffers. In de tweede wereldoorlog waren er
nog veel meer doden. Pessimisme en ongeloof gaan overheersen. Er gaat dus een
negatief mensbeeld ontstaan, dat door herhaaldelijke mislukken van
verschillende ethische modellen, in een negatieve spiraal terecht komt. Velen
lieten zich meeslepen door hun primaire instincten en genieten ongeremd van de
lusten en sensaties die hiermee gepaard gaan. Deze pessimistische visie werd al
genoemd door de kerkvader Augustinus.
Er bestaat het morele lijden op mondiaal en persoonlijk
vlak, maar ook lijden die door de natuur is veroorzaakt.
Het morele lijden op persoonlijk vlak dit is als mensen geconfronteerd
worden met de dood of mensen die gepest worden of werkeloos zijn, ziek zijn …
Denk maar aan de jongeren van vandaag ze zijn rap depressief en er is meer
psychische leed bij hen.
Bij het lijden die door de natuur is veroorzaakt kunnen we
meteen denken aan tsunami’s, hittegolven, overstromingen …
Een artikel die bij dit onderdeel past is ook wel de
kettingbotsing het was door de mist en u zelf. Dus het hoort gedeeltelijk bij
mens en natuur. De mist heeft het veroorzaakt.
Er zijn een heleboel artikels over de kettingbotsing, maar
het belangrijkste artikel is het artikel die aangeeft dat het met de mist te
maken heeft.
Stormen op de Canarische eilanden en Madeira veroorzaken
veel schade voor de bewoners.
Het onderscheid tussen moreel en fysisch lijden is dus niet
eenvoudig. Denk maar aan de natuurrampen. Eerst wordt er gezocht naar een menselijke
schuldige of verantwoordelijke.
Omgaan met moreel lijden
In de bespreking van het kwaad zijn er vier visies op de
daders:
- Diabolisering
De focus valt hier op het kwaad in het
karakter van de dader. Dus de dader ziet men als een duivel. De slachtoffers worden
beschreven als onschuldige kinderen. hierbij is geen vergeving mogelijk. Er kan geen enkel verontschuldiging gelden. Denk maar aan Kim De Gelder, Detroux …
- Benalisering
Geen schuld. Door de daders te vergelijken
met andere mensen, ziet men de dader en de daad los van elkaar. De oorzaak
wordt niet gezocht in dader zelf, maar in zaken waarvoor hij niet
verantwoordelijk kan worden geacht. De mens wordt herleid tot een speelbal van
omgevingsfactoren, waar hij niet aan kan doen. Dus er is een ontkenning van de
vrije keuze van de mens. Vergeving is hier onmogelijk. Geen schuld die kan vergeven worden. De reportage van de postnatale depressie. De omstandigheden
zijn er voor gezorgd dat de moeder haar kind dood.
- Ethisering
Wordt van de daders gezegd dat ze het goede
doen. De daders proberen het gedrag voor zichzelf en voor de andere te
rechtvaardigen. Ze geloven dat ze het god deden. Wie handelt, handelt steeds ten goede, alleen verschillen de mensen van mening over wat het goede is. Van schuld is er geen sprake, noch van inkeer. De pijn uit te drukken of om schuld op te nemen is dus niet mogelijk.
- Zelfbedrog en fragmentatie
Je kan hier vergeven. Het gaat hier om het
gedrag niet om het zin. Het gedrag is fout niet de persoon.
Een goed voorbeeld hierbij is de
hongersnood, producten ten koste van het zuiden … Laat de mogelijkheid tot vergeving open. Er is een voorwaarde om te kunnen vergeving. Men moet tot schuldbesef en inkeer komen. In de vergeving wordt de dader dus losgekoppeld van zijn of haar daad.
Rituelen van het Hindoeïsme
Het ontstaan van het hindoeïsme?
Het is niet ontstaan door een profeet of een stichter. In Noord-India waren er wel enorm veel gebruiken, verhalen, boeken en geloof in verschillende goden. Daardoor noemt dit nu hindoeïsme dit is naar de rivier Indus genoemd.
Waar vind je nu hindoeïsme?
Vooral in India ook in Zuidoost-Azië, Zuid-afrika,
Noord-Amerika en Engeland. De mensen uit India gingen gaan werken naar Suriname
als arbeiders zo kwam er een gemeenschap en werden er verschillende tempels
gebouwd.
Geloof
Men gelooft
in Brahman. Dit is een goddelijke kracht die aanwezig is in alle natuurlijke
dingen.
Brahman is
de kern van alles. Daardoor verdienen de planten, mensen, dieren, natuur
respect en eerbied. Brahman kan je niet zien een afbeelding ervan is ook niet
mogelijk zegt men.
Alleen kan
men wel weten dat Brahman uit verschillende goden ontstaan is. Door de
verschillende goden kunnen de hindoes Brahman beschrijven.
De drie
belangrijkste goden zijn:
- Brahma is een god die het heelal heeft geschapen (niet verwarren met Brahman).Hij wordt afgebeeld met vier hoofden die naar de vierwindrichtingen kijken. Hij heeft een vrouw en dit is de godin van de kunst en het onderwijs, Saraswati.
- Vishnu is de beschermer van het heelal. Ook de zonnegod die licht en leven geeft. Hij wordt afgebeeld op een adelaar of een slapende slag. Hij heeft een vrouw en zij is de godin van geluk en rijkdom, Lakshmi.
- Shiva staat voor de vernietigende kracht van Brahman. Laat alles vergaan voor een nieuw begin. Hij is de god van de wedergeboorte. wordt afgebeeld als heer van de dans omringd door een vlammencirkel, die de nooit eindigende cirkel van de tijd symboliseert. Zijn vrouw is de godin Parvati, vereerd als vriendelijke en zachte moedergodin.
Heilige
boeken
Hindoes
hebben heel veel verschillende heilige boeken. Het zijn verzamelingen van
gebeden, verhalen en leefregels die steeds zijn doorverteld. De teksten zijn
geschreven in het Sanskriet. Sanskriet is de heilige taal van India, wordt niet
gesproken maar gelezen en gebruikt bij gebeden.
Samenkomst
Hindoes
komen samen in de mandir (tempel). Sommige hindoes gaan daar dagelijks bidden en
offers brengen aan de goden. Veel hindoes gaan naar de mandir op feestdagen, of
voor speciale gelegenheden zoals een huwelijk. Voordat men de mandir ingaat, worden de schoenen uitgedaan. Vaak zet de
pandit (priester) een rode stip (tilaka) op het voorhoofd van de mensen als een
teken van zegen. De mensen nemen
bloemen, fruit of lekkernijen mee om te offeren aan de goden. Op einde van een
gebedsdienst worden de offergaven verdeeld onder de gelovigen en worden ze
samen opgegeten.
Dood
Hindoes
geloven dat mensen een ziel (atman) hebben. Dit is een stukje van Brahman. De
atman blijft bestaan als mensen doodgaan. Als je bent gestorven zal je atman
opnieuw geboren worden in een ander lichaam. Het hangt wel af van je daden
waren die goed of slecht in je vorig leven. Zo wordt je nieuw leven bepaald of
het moeilijk of makkelijk zal worden.
Rituelen, symbolen en gebruiken
Aan het
begin van een eredienst, puja genoemd in de tempel wordt er een bel geluid.
Deze bel is om de gelovigen te herinneren dat er concentratie moet zijn op de
eredienst. Het bellen zal ook de goden wakker maken uit hun slaap.
Er wordt
wierook gebrand bij een eredienst. De zoete geur zal de aanwezigheid van
Brahman herinneren. Iedereen ruikt de zoete geur en zo ervaart men de eenheid
van Brahmans aanwezigheid. Met de wierook wordt er ook rond de beelden
gezwaaid. Achteraf wordt de wierook aan de fout van het beeld geplaatst.
Hindoes
gebruiken graag vuur in een eredienst. Het vuur zorgt dat de gaven aan de
verschillende goden overgebracht worden.
Tijdens een
eredienst worden offergaven bij de goden gezet. Deze worden achteraf gezegd en
na de dienst gezamelijke opgegeten.
Wist je dat
beelden gewassen worden met melk of water.
Het
Ohm-teken is het gebruikte symbool van de hindoes. Ohms is een lettergreep van
een oude taal uit India. Ohm gebruikt men als een gebed om de goddelijke kracht
in jezelf te voelen.
Om goed te leven en een
beter volgend leven te krijgen moet een hindoe:
- Goed zorgen voor alles wat leeft: voor je familie en vrienden, en ook voor de dieren en de natuur. En ook goed voor jezelf zorgen natuurlijk.
- Tevreden zijn met wat je hebt.
- Vriendelijk en geduldig zijn
- Goed leren en in alles de waarheid zoeken
- Probeer je geest aan God te geven.
Feesten
Het
opvallende kleurrijke Holifeest is typisch aan de hindoes. Het vind plaats op
het einde van de winter. De avond ervoor worden brandstapels gebouwd om poppen
van de hes (Holika) te verbranden. Tijdens het feest bestrooien ze zich met
gekleurde poeder. Dit doet denken aan de frisse kleuren van de lente.
Eten
Uit respect
voor dieren eten Hindoes vaak geen vlees, zodat er voor hun eten geen dier
gedood hoeft te worden. Dit zijn de belangrijkste kenmerken van het hindoe. Ik zou toch altijd kiezen voor mijn geloof. Ik ben het ook niet anders gewoon. Moest ik in India wonen zou ik niet anders kunnen dan hindoe te zijn. Ik zou dit ook gewoon zijn, zonder na te denken. Flanders Fields Museum
Waar Oorlog is of is geweest vergeet men niet rap. Duizenden mensen zijn
gestorven, er staan meer dan 4 duizend graven en namen op monumenten. Er zijn
miljoenen mensen getroffenen geweest zowel fysisch of psychisch gewonden en
vluchtelingen.
In Ieper en in het Flanders Fields Museum zijn de mensen nog trouw aan
het oorlogsverleden. Ze vinden het belangrijk dat mensen weten wat er toen
gebeurd is.
Het Flanders Fields Museum is een plaats waar men verhalen vind van de
Eerste Wereldoorlog in de West-Vlaamse frontstreek. Daar zien we ook het
symbool van oorlogseed en van de wederopstanding. De tastbare getuigen van de
Oorlog is het hedendaagse landschap van de oorlogsgeschiedenis. Je kan ook een
bezoek brengen aan het belfort. Daar kun je kijken naar de stad en de
slagvelden. Mensen willen de mensen van op vandaag confronteren met wat er
gebeurd is.
Wat zou er gebeuren als we terug in een Oorlog komen?
Ik denk dat mensen in deze
periode enkel voor hun eigen leven gaan vechten. De mensen van vandaag zullen
zich zeker geen vrijwilliger stellen om oorlog te gaan voeren. Het kan
natuurlijk wel dat sommige mensen willen strijden of de mensen zijn kwaad dat
dit gebeurde en doen daarom mee. Iedereen weet dat er op deze dag enorm veel
doden zijn gevallen. We herdenken deze mensen nog. Ooit al eens op een soldaten
kerkhof geweest? Echt de moeite om te gaan bekijken. De graven zijn allemaal
wit van kleur en hebben dezelfde vorm. Op sommige graven is er geen naam te
vinden dit komt doordat de persoon niet geïdentificeerd kon worden.
De kamer die je ooit zult binnengaan
Wanneer ik het videofragment bekeek was het
heel moeilijk om te kunnen volgen. Ik weet niets over hun geloof. Het is dus
heel moeilijk om te weten over welke termen ze allemaal praten. Dit filmpje
legt uit dat je voor de dood langs een kamer passeert. Via dit filmpje gingen
we een kijkje nemen naar de kamer. De kamer komt eerder dan het dodengebed en
de begrafenis.
De kamer die je ooit zult binnengaan
Er is een wasruimte voor de overledenen. De
persoon wordt klaargemaakt voor het gebed. Iedereen zal de ziel proeven, de dag
erachter krijg je je beloning. Degene die van de Hel weggehouden worden en in
het Paradijs binnengeleid wordt heeft succes. In de waskamer ziet men tekenen
zoals: de ogen die staren. Dit kunnen ze aangeven doordat het gezicht wit en
bleek is.
Het fragment is moeilijk te begrijpen. Maar
het voornaamste is dat je weet dat ze voor ze de begrafenis hebben en de
dodengebeden, moet men de waskamer binnen gaan.
Allerzielen
De dag waarop iemand sterft is voor iedere mens een
moeilijke stap om het te verwerken. Ze zeggen dat er een ziel overblijft, maar
deze kun je niet zien of voelen. Volgens mij is dit niet waar. Wij zullen geen
dode mensen kunnen zien, maar ik geloof wel in leven na de dood. Ik sta stil
bij dit moment.
Volgens mij kan men niet zomaar weggaan van de wereld. Want
wat doet men hier dan boven of wat is er hier. Dit is de meest gestelde vraag
door mensen. De ene mens is van mening als men dood is, is men dood. De andere
zegt als men dood is, leef je nog. Volgens mij is het ook als men dood is, leef
je nog. Ik geloof de dag van vandaag in God en Jezus. Ik geloof niet dat we
alles zomaar hier achter kunnen laten. In deze wereld gaan we inderdaad weg van
onze vrienden, familie, … We brengen hen enorm veel verdriet, maar ze moeten
weten dat ze een nieuw leven gaan opstarten. Ze komen elkaar wel tegen in een
latere periode. Ze zijn gewoon gestart aan een nieuw leven. God had mensen
tekort om in zijn nieuw leven iemand te vinden die terug opzoek kan gaan naar
een nieuw gezin. Het gaat erom dat hierboven een nieuwe wereld is. Dit kan wel
heel anders zijn dan hier, maar dit is belangrijk voor de variatie. Ik geloof
ook dat je hierboven niet zal weten dat je daarvoor een ander leven had. Wij
komen ook al uit een andere wereld. Deze was hieronder. Wanneer onze tijd was
gekomen mochten we naar een nieuw leven.
Mensen herdenken om 1 november de doden. Ze kuizen het graf,
plaatsen een bloemetje, branden een kaarsje …. Men zal deze dag de persoon
herdenken die voor hen het dierbaarst was. Ik vind dit allemaal niet echt oké.
Waarom enkel op 1 november? Ik vind dat men meer moet gaan naar een kerkhof en
niet enkel op 1 november. Je kan ook evengoed thuis de persoon herdenken. Wat
doet men met mensen die uitgestrooid worden? Volgens mij kan je deze persoon
niet meer bezoeken want de uitstrooiing is al lang weg gewaaid. Ga naar een
plaats, maar niet specifiek op 1 november die voor de persoon een plaats was
van rust, vertrouwen, geluk … Dit is beter dan gewoon op 1 november naar een
kerkhof te gaan. Natuurlijk kan je op 1 november naar een kerkhof gaan, maar
sommige mensen doen het enkel en alleen op deze dag. Dit is fout.
Ik vind het heel mooi hoe je eerlijk zegt dat je gelooft in het leven na de dood en dat je niets anders wilt geloven. Ik hoop inderdaad ook dat er iets is en dat het niet zomaar eindigt. Toch twijfel ik vaak of het geen valse hoop is.
BeantwoordenVerwijderenOok het tekstje van je opa gaf mij kippenvel. Heel mooi hoe je de moed had om je opa en oma te ondersteunen. Ik ken jou ondertussen al heel goed om te weten dat je er altijd bent om mensen te steunen. Zelf heb ik al heel veel gehad aan jou als ik eens met iets zat. Dus bedankt daarvoor!
Groetjes Laura
Dag Laura
VerwijderenBedankt voor de reactie. Inderdaad ik ben heel eerlijk over wat er met me zal gebeuren na de dood. Ik geloof daar in en schaam me daar ook niet over.
Mijn opa is het belangrijkste in mijn leven. Het kwetst me iedere dag nog als ik er aan denk, maar ik ben sterk. En ik steun inderdaad graag mensen.
Groeten Sophie
Zelf heb ik ook de film van “Oscar et la dame rose” bekeken en was ik ook geraakt door de dood van Oscar. Vooral omdat hij zijn leven helemaal anders beleefde als een gezond kind. Toch kan ik mij minder vinden in het feit dat je zegt dat het hem vooral deed om zijn leeftijd, ik vind dat ook mensen van 40 jaar het niet verdienen om te sterven aan kanker. De leeftijd speelt daar aldus geen rol in. Tegenwoordig komt het meermaals voor dat niet de kinderen de ouders zien sterven, maar de ouders hun kinderen. Helaas kunnen we daar weinig tegen doen.
BeantwoordenVerwijderenWat mij vooral heeft geraakt is dat de ouders van Oscar de waarheid verzwegen voor hem, want dat zorgde ervoor dat hij geen woord meer zei tegen hen. Gelukkig had hij toen Rose waarbij hij zijn hart kon luchten. Ik kan mij dus zeker vinden in de emotie die Oscar in de film achterlaat. Hoe stond jij daar teegenover? Zelf zou ik ook kwaad zijn wanneer mijn ouders verzwijgen dat ik kanker heb of een ernstige ziekte heb waar ik nooit van afkom. Het is dus niet omdat hij nog jong is, dat hij niet hoort te weten waar hij staat in zijn leven!
Oscar is op een bepaald moment ook sterk gaan geloven in God zoals je zelf aankaart. Ikzelf geloof niet echt (meer) in God en vind dat we vooral zelf ons leven in handen hebben. Ik geloof wel in het lot waardoor je sowieso voor bepaalde situaties komt te staan, maar hoe je daarmee omgaat beslis je vooral zelf.
Wel vind ik het prachtig hoe Oscar open bloeide door met God te praten.
Bij het lied van Regina Spektor vertel je dat iedereen anders omgaat met God, de ene bid dagelijks voor hem, de andere slechts als hij in een moeilijke periode zit. Ik ben het ook helemaal eens met wat je daar aankaart. Als ik er even bij stil sta, is dit inderdaad zo. Mensen staan te weinig stil bij God en doen dit inderdaad enkel als ze God echt nodig hebben. Ik denk er maar aan als ik een examen heb en mijn mama een kaarsje laat branden voor om te hopen dat God er zal zijn voor mij en mij aldus ook zal helpen.
Groetjes, je nicht x
Dag nicht Louise,
VerwijderenIk ben aan de ene kant wel akkoord over het feit dat u verteld dat het ook jammer is als een volwassenen van 40 sterft dit is ook wel waar.
Ik wil gewoon vooral zeggen dat een kind nog zoveel van zijn leven moest meemaken. Ik kan rapper mij neerleggen als iemand van 80 sterft dan iemand van 8 jaar. Je beslist inderdaad zelf hoe je omgaat met bepaalde situaties, maar denk je ook niet dat God je er toch wel door helpt of je toch een richting aan geeft zonder dat je het zelf beseft? Ik geloof daar toch in als ik voor keuze staat dat ik onbewust een weg insla met behulp van God.
Het lied van Regina Spektor gaat inderdaad over twee soorten mensen. Ik vind ook dat je ook eens moet hem bedanken in plaats van altijd om zijn hulp te vragen. Misschien zal je er nu ook wel eens bij stil staan in je verder leven. We kunnen ook eens een kaarsje branden voor ons bestaan? Ik denk dat dit al een grote stap zou zijn. Nicht, we moeten hem respect geven. Ook al ben je niet zeker dat hij er is. Toch diep van binnen weet je dat hem iets betekent in deze wereld.
Groetjes Sophie
Dag Sophie,
BeantwoordenVerwijderenIk wil even reageren op uw vraag: "is er leven na de dood?".
Ik denk namelijk van niet. Maar vond het leuk om je mening te lezen want jij gelooft hier wel in. Ik wou dat ik dit ook kon geloven; dan ben je volgens mij minder bang voor de dood.
Ik ben namelijk heel erg bang voor de dood. Het is iets wat me heel erg afschrikt. De reden hiervoor is hoogstwaarschijnlijk omdat ik geloof dat er na ons leven NIETS meer is. Ik geloof helemaal niet in leven na de dood, en ook niet in reïncarnatie.
Als je ervan overtuigd bent, dat er niets meer is na dit leven dan is dat enorm beangstigend. Maar misschien ook goed. Omdat je dan ten volle van het leven geniet!!! Het leven is zooooooo kort, veel te kort. En als je dan weet dat er zoveel onrecht, armoede, kwaadheid, in het leven is; dat maakt me droevig.
Groeten, Ann-Sophie
Dag nicht Ann-Sophie
VerwijderenJa, ik geloof zeker in leven na de dood. Ik zou er niet aan kunnen denken dat er niets meer is. Ik zou er niet mee kunnen omgaan. Iedereen heeft inderdaad een andere mening over leven na de dood. Jij gelooft niet in leven na de dood, maar dan misschien wel in iets anders in je omgeving? Ik denk ook dat de dood bij iedereen afschrikt. Iedereen is bang om het leven te verlaten. Iedereen heeft vragen hoe het hier boven is. Jij gelooft dat er niets meer is na het leven, maar ik zou daar niet mee kunnen leven. Ik zou sterven door alle vragen die in me opgaan. Gewoon door te weten dat er na de dood niets meer is voor mij. Neen, dit wil ik niet. Ik wil gaan voor een nieuw leven. Pas dan kan ik hier achter me laten. Het leven is inderdaad veel te kort. En het leven maakt de wereld nog korter door enkel maar enorm ellende aan te richten in het leven. We moeten genieten van iedere minuut in het leven.
Groetjes Sophie
Dag Sophie
BeantwoordenVerwijderenIk vind het triest te moeten lezen over je opa. Het is niet leuk om met zo'n dingen om te gaan. Toen mijn oma stierf had ik het ook het moeilijkst om me erover te zetten. Ik was toen ook blij met de steun van mijn vrienden en familie. Ik kon op hen rekenen. En dat is ook zo'n fijn gevoel dat je bij iemand welkom bent. Heel ontroerende blog en veel persoonlijke zaken Sophie, heel mooi uitgewerkt!
Groetjes Ann-Sophie
Dag Ann-Sophie
VerwijderenEen blog is inderdaad heel persoonlijk bij mij. Ik durf op te komen voor mijn mening en mensen mogen zien wat ik er over denk of hoe ik er mee omga.
Ik probeer wel nog mijn privé gescheiden te houden, maar ik heb niets te verbergen. Dit maak ik ook duidelijk met mijn blog. Mijn blog is op sommige momenten inderdaad ontroerend, maar ik heb er mijn gevoel in gelegd.
Groetjes Sophie